Cool’dan Kitsch’e Kendini Ciddiye Almamanın Dayanılmaz Hafifliği: ‘ve Sinem’in Canı Çok Sıkılıyor’


Favaro A. , Akşit O. O.

Medya ve Mizah, Huriye Kuruoğlu, Mikail Boz, Editör, Nobel Yayın Dağıtım, Ankara, ss.193-210, 2016

  • Basım Tarihi: 2016
  • Yayınevi: Nobel Yayın Dağıtım
  • Basıldığı Şehir: Ankara
  • Sayfa Sayıları: ss.193-210
  • Editörler: Huriye Kuruoğlu, Mikail Boz, Editör

Özet

Son yıllarda Leyla ile Mecnun, İşler Güçler, Kardeş Payı gibi televizyon dizilerinin; ve Sinem, Çarpışma, Otisabi, Esnek ile Geniş, Ortam gibi çizgi öykülerin; Zaytung gibi mizahi bir haber sitesinin popüler örneklerini oluşturduğu bir mizah anlayışı ülkemizde de giderek görünürlük kazanmıştır. Bu tür örneklerin sahip olduğu mizah anlayışı, sosyal medyadaki dile de sızmıştır. Bu tür bir mizah, duygusallığın ve romantizmin kitsch ve popülist boyutunun, narsistik imgelerin ve cool olmaya çalışma halinin alaya alınması üzerinden ilerler.

Bu bağlamda söz konusu ürünler, izleyicisinden ve okuyucusundan belirli bir entelektüel düzeye sahip ve güncel olaylardan haberdar olmayı talep ederken, sinik tavrına karşın egemen ahlaka ve kültüre başkaldırı boyutunu da barındıran grotesk ve karnavalesk bir çizgi izler. Bu açıdan izleyicisinin ve okuyucusunun kültürel birikiminin gelişmiş olmasına dayanırken aynı zamanda entelektüel modernist bireyin kendini ciddiye alması ile de dalga geçer. Bu yazıda mizaha dair söz konusu genel görünüm ortaya konacak ve ve Sinem çizgi öyküsü, postmoderniteye ilişkin kuramlar ve bununla bağlantılı olarak metinlerarasılıktan yararlanılarak incelenecektir.