Medya ve Mizah, Huriye Kuruoğlu, Mikail Boz, Editör, Nobel Yayın Dağıtım, Ankara, ss.193-210, 2016
Son
yıllarda Leyla ile Mecnun, İşler Güçler, Kardeş Payı gibi televizyon dizilerinin; ve Sinem, Çarpışma, Otisabi, Esnek ile Geniş, Ortam
gibi çizgi öykülerin; Zaytung gibi
mizahi bir haber sitesinin popüler örneklerini oluşturduğu bir mizah anlayışı ülkemizde
de giderek görünürlük kazanmıştır. Bu tür örneklerin sahip olduğu mizah
anlayışı, sosyal medyadaki dile de sızmıştır. Bu tür bir mizah, duygusallığın
ve romantizmin kitsch ve popülist boyutunun, narsistik imgelerin ve cool olmaya
çalışma halinin alaya alınması üzerinden ilerler.
Bu
bağlamda söz konusu ürünler, izleyicisinden ve okuyucusundan belirli bir
entelektüel düzeye sahip ve güncel olaylardan haberdar olmayı talep ederken, sinik
tavrına karşın egemen ahlaka ve kültüre başkaldırı boyutunu da barındıran
grotesk ve karnavalesk bir çizgi izler. Bu açıdan izleyicisinin ve okuyucusunun
kültürel birikiminin gelişmiş olmasına dayanırken aynı zamanda entelektüel
modernist bireyin kendini ciddiye alması ile de dalga geçer. Bu yazıda mizaha
dair söz konusu genel görünüm ortaya konacak ve ve Sinem çizgi öyküsü, postmoderniteye ilişkin kuramlar ve bununla
bağlantılı olarak metinlerarasılıktan yararlanılarak incelenecektir.