Sakarya University Journal of Education, cilt.6, ss.146-161, 2016 (Hakemli Üniversite Dergisi)
Serebral Palsi (SP) en yaygın görülen gelişimsel yetersizliktir. SP’de motor ve postür bozukluğuna
ek olarak çoğunlukla zihinsel yetersizlik, görme yetersizliği, işitme kaybı, epilepsi, konuşma ve dil
bozuklukları eşlik etmektedir. Bu çalışmada erken çocukluk dönemindeki SP’li çocuğu olan
annelerin, algıladıkları sosyal destek düzeyinin çocuğun cinsiyetine, yetersizlik düzeyine, akraba,
komşu ya da arkadaşları ile yüz yüze ve telefonla görüşme, yakınlarının ziyarete gelme, iş
amacıyla dışarı çıkma sıklığına ve çocuğun bakım yükünü alma durumuna ilişkin değişkenler
açısından incelenmesi amaçlanmıştır. Çalışma, 36’sı kız, 54’ü ve erkek, 90 SP’li çocuk ve annesi ile
yürütülmüştür. Önce çocuklar, Kaba Motor Fonksiyon Sınıflama Sistemi (KMFSS) ve klinik
tiplerine göre değerlendirilmiş, daha sonra annelere Sosyal Destek Ölçeği (SDÖ) uygulanmıştır.
Elde edilen veriler SPSS 21.0 programı kullanılarak bağımsız örneklem t-testi, tek yönlü varyans
analizi (ANOVA) ile analiz edilmiştir. p<.05 istatistiksel olarak anlamlı kabul edilmiştir. Çalışmanın
sonucunda; akraba, komşu ya da arkadaşları ile yüz yüze görüşme sıklığına, ziyarete gelme
sıklığına, iş amacıyla çalışmak dışında dışarı çıkma sıklığına ve çocuğun bakım yükünü alma
durumuna göre anlamlı şekilde farklılaştığı görülmüştür. Bu çalışmada elde edilen bulguların,
eğitim ve rehabilitasyon çocuğun tüm sorumluluğunu üstlenen annelerin farklı alanlarda
desteklenmesine katkıda bulunacağı düşünülmektedir.
Anahtar Kelimeler: Serebral palsi, sosyal destek, erken çocukluk.
Cerebral Palsy (CP) is a common developmental disability. CP is primarily a disorder of movement
and posture. Associated deficits are present in large majority; mental retardation, visual
impairement, hearing impairment, epilepsy, speech and language disorders. In this study, it is
aimed to investigate the perception of social support levels of the mothers of the children with CP
in early childhood period in terms of the variables regarding the sex of the children, the level of the
disability, the frequency of talking to the relatives, neighbors or friends on the phone or face to face,
having a house guest, going outside for the job and carrying the responsibility of the child. The
study was conducted with 90 children with CP, 36 female and 54 male, and their mothers. First, the
children were evaluated according to Gross Motor Function Classification System (GMFCS) and their clinical types, then the Social Support Scale (SSS) was applied to the mothers. The data
obtained were analyzed with t-test and One Way ANOVA by using the SPSS 21.0 program. p<.05
was accepted as statistically significant. When the results of this study, there is statistically
significant in terms of seeing the relatives, neighbors or friends face to face, frequency of having a
house guest, frequency of going go out for job purpose except for working, and caregiver burden
of the children. It is thought that the findings obtained in this study will contribute to supporting
the mothers who caregiver burden of the children in rehabilitation and education in different areas.
Keywords: Cerebral palsy, social support, early childhood.