Sürekli Tıp Eğitimi Dergisi -STED, vol.27, no.5, pp.327-332, 2018 (Other Refereed National Journals)
Objective: It is reported that from 33% to 88% of
children with Cerebral Palsy (CP) have language and
speech disorders. The present study aims to assess
the relationship between vocabulary development
and motor functions in children with CP.
Materials and Method: The survey covered 54
children with CP and their mothers. Motor function
levels of cases were determined through the Gross
Motor Function Classification System (GMFSS) and
Manual Ability Classification System (MACS);
receptive language development through Peabody
Picture Vocabulary Test; and estimated cognitive
levels by questioning families with the Europe
SPARCLE project cognitive impairment form. Data
was analysed by using SPSS 18.0 statistics
programme and p<0.05 was accepted as statistically
significant difference.
Outcomes: While no significant relationship was
found between CP children’s receptive language
development and motor function levels (p>0.05),
the relationship between receptive language
development and cognitive levels was found as
significant (p<0.05).
Discussion: We think detailed assessment of the
state of children with CP characterized by cognitive,
speech and language impairments besides motor
problems is important in terms of identifying
rehabilitation targets.
Key words: Cerebral Palsy, Linguistic development,
Gross motor function classification system, Manual
ability classification system
Amaç: Serebral Palsi’li (SP) çocukların %31-88’inde dil ve konuşma bozukluğu bildirilmektedir. Bu çalışmada, SP’li çocukların kelime bilgisi gelişimi ile motor fonksiyonları arasındaki ilişkinin değerlendirilmesi amaçlanmıştır.
Gereç ve Yöntem: Bu çalışmaya 54 SP’li çocuk ve annesi dahil edildi. Olguların motor fonksiyon seviyeleri, Kaba Motor Fonksiyon Sınıflandırma Sistemi (Gross Motor Function Classification System-KMFSS) ve El Yetenek Sınıflandırma Sistemi (Manual Ability Classification System-MACS) ile, alıcı dil kelime bilgisi gelişimleri Peabody Resim-Kelime Testi ile, tahmini kognitif seviyeleri Avrupa SPARCLE projesi kognitif bozukluk formu ile ailelere sorularak belirlendi. Veriler SPSS 18,0 istatistik programı kullanılarak analiz edildi ve p<0,05 istatistiksel anlamlı fark kabul edildi.
Sonuçlar: SP’li çocukların alıcı dil gelişimleri ile motor fonksiyon seviyeleri arasında anlamlı bir ilişki bulunmazken(p>0,05), alıcı dil gelişimleri ile kognitif seviyeleri arasında anlamlı bir ilişki bulundu (p<0,05).
Tartışma: Motor sorunlar yanında özelikle bilişsel, konuşma ve dil bozukluklarının eşlik ettiği SP’li çocukların ayrıntılı olarak değerlendirilmesinin etkin rehabilitasyon hedeflerinin belirlenmesi açısından önemli olduğunu düşünmekteyiz.
Anahtar Sözcükler: Serebral Palsi, Dil gelişimi, Kaba motor fonksiyon sınıflandırma sistemi, El yetenek sınıflandırma sistemi