Sanal Alem / Medya Şiddeti, Sargın N, Editör, Hegem Yayınları, Samsun, ss.386-409, 2018
Bu bildiri
medyadaki şiddetin çocuklara ve gençlere saldırgan davranışlar kazandırmadaki
rolü ile ilişkili teorileri ve araştırmaları ele almaktadır. Sosyal öğrenme
teorisine göre insanlar kitle iletişim araçlarındaki şiddeti gözlemleyerek ve
taklit ederek saldırganlığı öğrenebilmektedirler. Gözlemsel öğrenme medyadaki
şiddetin çocuklardaki saldırgan davranışlar üzerine hem kısa süreli hem uzun
süreli etkilere katkı yapmaktadır. Çocuklar şiddet davranışlarını tekrar tekrar
gözlemlemekten çıkarımlar yapmaktalar ve saldırganlığı daha çok onaylayan
normatif inançlar ve düşmanca dünya şemaları geliştirebilmektedirler. Deneysel
çalışmalar şiddet filmi seyretmiş çocukların fiziksel, sözlü ve dolaylı
saldırganlık gösterdiklerine işaret etmişlerdir. Boylamsal çalışmalar hem erkekler
hem kızlar için çocuklukta medyadaki şiddeti sık sık izleme ile daha sonraki
yaşamda genç yetişkinlikte fiziksel, sözlü ve dolaylı saldırganlık arasındaki
anlamlı ilişkileri bulmuşlardır. Çocuklukta televizyondaki şiddete çok kez
maruz kalma, daha sonraki çocukluktaki, ergenlikteki ve genç yetişkinlikteki
saldırganlığı ilerletebilmektedir.