Tarih Okulu (Journal of History School), ss.291-315, 2018 (Diğer Kurumların Hakemli Dergileri)
Eğitimde bahçe çalışmalarından yararlanma düşüncesinin felsefi
temelleri Antik Döneme kadar uzanmakla birlikte, 19. yüzyılın yenilikçi eğitim
kurumlarıyla yaygınlık kazanmıştır. Okul bahçeciliği dünyada ve ülkemizde gerek
eğitim reformcuları, gerekse hükümetler ve sivil toplum tarafından değişik
gerekçelerle desteklenerek, günümüze kadar varlığını sürdürmüştür. Son
dönemlerde aşırı betonlaşma, çevre sorunlarının artması, kapalı ortamlara
mahkûm olan çocukların doğadan uzaklaşması ve sağlıksız beslenme gibi
sorunlara bağlı olarak okullarda eko okul ve okul bahçesinde tarım uygulamaları
gibi projelere yönelim artmıştır. Bu çalışmanın amacı eğitimde tarım uygulamaları
ve okul bahçelerinden faydalanmanın tarihsel gelişimini ortaya koyarak,
Cumhuriyet Dönemindeki okul uygulama bahçelerini incelemektir. Çalışma
kapsamında nitel araştırma yöntemiyle konuya ilişkin güncel literatürün yanı sıra,
Cumhuriyet Dönemi’ndeki uygulama bahçelerine ilişkin birincil kaynaklar
taranmıştır. Araştırma dünyada 150 yıllık bir geçmişe sahip olan okul
bahçeciliğinin, Türkiye Cumhuriyeti tarihinde eğitimin yeniden yapılandırılması
sürecinde önemli bir yer tuttuğunu ve bu dönemdeki uygulama bahçeleri
deneyimlerinin günümüz çalışmalarına ışık tutulabilecek çıkarımlar içerdiğini
ortaya koymaktadır.