Parçalanmış Bir Gerçeklik Olarak Kurt Cobain’in Hikayesi


Favaro A.

1. Uluslararası Kültürel Bilişim ve İletişim & Medya Çalışmaları Konferansı, Aydın, Türkiye, 3 - 04 Mayıs 2018, ss.690

  • Basıldığı Şehir: Aydın
  • Basıldığı Ülke: Türkiye
  • Sayfa Sayıları: ss.690

Özet

Brett Morgen’in yönetmenliğini yaptığı, 2015 tarihli Montage of Heck isimli belgesel, 1990’lı yıllarda büyük bir patlama yaşayan grunge akımının öncülerinden, Nirvana grubunun kurucusu Kurt Cobain’in hayat hikâyesini temel almaktadır. Belgesel, bir rock yıldızının biyografisi olmaktan öte, postmodern dönemde karşı kültürün aldığı biçimi ortaya koyması açısından önemlidir. Karşı kültürün cool kimlik ile olan ilişkisi; cool kimliği tanımlayan ironik kayıtsızlık, şöhret kültü, konformizm ve kitle kültürü karşıtlığı gibi özellikler üzerinden belgeselde de görünür kılınmıştır. Ayrıca yönetmen, Kurt Cobain’in hikâyesini, postmodern anlatılara uygun olacak şekilde, parçalı bir gerçeklik olarak ele almış; parçalı olma halini biçimsel tercihlerine de yansıtmıştır. Belgeselde Kurt Cobain’e dair bir hakikat elde etmenin mümkün olmadığı görülmektedir. Morgen, müzisyenin yaşamına dair belli motifleri, kaygıları ve hikâyeleri görselleştirme sürecinde Cobain’in yarattığı malzemeleri de kullanarak, kronolojik sıra izlemeyen parçalı bir gerçeklik kurgusu sunmuştur. Bu çalışma, Montage of Heck’in, günümüzde karşı kültürün aldığı biçimi yansıtırken, aynı zamanda gerçeklik ile kurduğu ilişki anlamında postmodern bir anlatı özelliği gösterdiğini ortaya koymaktadır