Çukurova Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, cilt.43, ss.39-56, 2014 (Hakemli Üniversite Dergisi)
Okul öncesi dönemde çocuklara dış dünyayı tanıma fırsatı veren, çeşitli alışkanlıkları
kazandıran en önemli kurumlardan biri ailedir. Okul öncesi eğitim, özelliği gereği yalnız
kurumda değil, aynı zamanda ailede de gerçekleştirilebilecek bir eğitimdir. Her çocuk
gibi akranlarından farklı gelişim özellikleri gösteren çocukların da bu dönemde eğitim
hizmetlerinden yararlanma hakkı bulunmaktadır. Ancak okuldaki programın başarıya
ulaşmasında aile katılımı oldukça önemli rol oynar. Aile katılımının özel gereksinimli
çocukların eğitimleri üzerinde etkili olduğu düşüncesinden hareketle gerçekleştirilen
bu çalışmada, okul ve ilkokula devam eden özel gereksinimli öğrencilerin ailelerinin
çocuklarının eğitimine katılım düzeyleri çocuğun cinsiyeti, devam ettiği eğitim düzeyi,
annenin eğitim düzeyi, çalışma durumu ve ailenin aylık gelir düzeyi değişkenlerine göre
incelenmiştir. Araştırmada nedensel karşılaştırma modeli kullanılmıştır. Sonuç olarak
çocuğa ilişkin değişkenlerden cinsiyet, aileye ait değişkenlerden ise anne eğitim düzeyi
ile aileye ait gelir düzeyinin aile katılım puanlarında bir farklılığa neden olmadığı; diğer
yandan çocukların devam ettiği eğitim düzeyi ile annelerin çalışma durumunun aile
katılım düzeyinde anlamlı bir farklılık oluşturduğu belirlenmiştir.
In preschool education period, one of the most important institutions that gives the
opportunity to know the external world and get them adopt various habits is the
family. Preschool education is not only the preschool education due to its special
feature is a kind of education carried out not only in the institution but also in the
family. As is every child, the children with different developmental characteristics from
their peers have the right of educational usufruct during this period. However,
parental involvement has a crucial role in the success of school programs. In this
research carried out with the assumption that parental involvement in the education
of the children with special needs is important, the levels of parental involvement in
the education of preschool and primary school children with special needs are
examined according to the child's sex, his ongoing education level, mother's education
level, working status and the family income variables. Causal comparative research
model is used in this research. As a result of the study, it is determined that on the one
hand, sex among the child-related variables and mother's education level and level of
family income among the family-related variables do not cause significant difference in
the family involvement scores; on the other hand, the ongoing education levels of
children and mother's working status do cause a significant difference in parental
involvement level.