Ege Üniversitesi Ziraat Fakültesi Dergisi, vol.57, no.1, pp.63-71, 2020 (Refereed Journals of Other Institutions)
Objective: The aim of this study is to reveal the socio-economic and demographic
characteristics of undergraduate students studying at different faculties of Ege
University (Bornova-İzmir) campus and to analyze the factors affecting red meat
consumption preferences.
Material and Methods: The main material of the research is the original data obtained
from the undergraduate students studying at different faculties of Ege University
through the questionnaire. 34.986 students are enrolled at Ege University in 2019.
There are currently 16 faculties affiliated to the university and approximately 85% of
the registered students are studying in these faculties. In the research, the total number
of students enrolled in the university was accepted as the main population and the
proportional sampling included 380 students.
Results: It was found that 92.4% of the students consumed red meat and 7.6% did
not. Consumers of red meat, meat according to the type of animal obtained from the
preferences; cattle (95.4%), sheep (37.1%) and goats (12.9%) are reported as. Sudents
prefer minced meat (%61.8), piece of meat (58.1%) and bony meat (33.3%). As the
cooking method of red meat, they prefer in vegetable dishes (69.2%), as grilled (66.4%),
as baked (40.5%) and as boiled (18.8%). When buying red meat, they consider hiygiene
(82.6%), freshness (82.3%), cleaning (81.8%) and reliability (72.4%).
Conclusion: In order to increase red meat consumption, growers should use cheap
roughage (silage, etc.) to reduce production costs and reduce the number of
intermediaries between the producer and the consumer. In order to make consumers
more conscious about food safety, information notes, brochures and booklets should
be prepared and published about the importance of red meat in nutrient content and
human health.
Amaç: Bu araştırma, Ege Üniversitesi (Bornova-İzmir) kampüsündeki farklı fakültelerde
eğitim gören lisans öğrencilerinin sosyo-ekonomik ve demografik özelliklerini ortaya
koymak ve kırmızı et tüketim tercihlerini etkileyen özellikleri belirlemek amacıyla
yapılmıştır.
Materyal: Araştırmanın ana materyalini, Ege Ünivesitesinin farklı fakültelerinde okuyan
lisans öğrencilerinden anket yoluyla elde edilen orijinal veriler oluşturmaktadır. Ege
Üniversitesinde 2019 yılı itibariyle 34.986 öğrenci kayıtlı durumdadır. Halen üniversiteye
bağlı 16 fakülte bulunmakta ve kayıtlı öğrencilerin yaklaşık %85’i bu fakültelerde eğitim
görmektedir. Araştırmada üniversiteye kayıtlı toplam öğrenci sayısı anakitle kabul
edilmiş ve oransal örnekleme ile 380 öğrenci kapsama alınmıştır.
Bulgular: Ankete katılanların %92.4’ünün kırmızı et tükettiği, %7.6’sının ise tüketmediği
saptanmıştır. Kırmızı etin hayvan türlerine göre tüketim tercihi sırası; sığır (%95.2), koyun
(%37.0) ve keçi (%12.8) dir. Gençler, eti, kıyılmış et (%61.8), parça et (%58.1) ve kemikli et
(%33.3) olarak almayı tercih etmektedir. Kırmızı eti, sebze yemeklerinin içinde (%69.2),
ızgara (%66.4), fırında (%40.5) ve haşlama (%18.8) olarak tüketmektedirler. Kırmızı et
satın alımında hijyen (%82.6), tazelik (%82.3), temizlik (%81.8) ve güvenilirlik (%72.4)
öne çıkan özelliklerdir.
Sonuç: Kırmızı et tüketiminin arttırılması, ucuz kaba yemlerin (silaj vb) kullanması,
üretici ile tüketici arasındaki aracı sayısının azaltılmasıyla olasıdır. Günümüzde
tüketicinin daha bilinçli hale gelmesi amacıyla kırmızı etin besin madde içeriği ve insan
sağlığındaki önemi hakkında çeşitli bilgilendirmeler yapılmalıdır.