Football Culture and Sponsorship from the Perspective of World Cup Concept


Creative Commons License

Gürel E.

Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, vol.8, no.4, pp.79-90, 2007 (National Refreed University Journal)

  • Publication Type: Article / Article
  • Volume: 8 Issue: 4
  • Publication Date: 2007
  • Title of Journal : Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi
  • Page Numbers: pp.79-90

Abstract

The World Cup, which was firstly organized in 1930 by the efforts of  Jules Rimet, the head of International Football Federation (Fédération Internationale de Football Association - FIFA) and became a significant event in the world agenda from the date of first organization, is one of the most important events of the football background. The world cups taking part among the most important sportive activities together with the Olympics Games, are supported by the comprehensive marketing communication campaigns of today and attract great attention of people. The World Cups that capture the imagination power of a world, once of every four years thus promise a great pleasure of watching which can be assessed as the most important proof representing that the football can not only be considered as a football activity. Since the world cups which based on presenting the world football to the masses and are organized depending on a planned schedule is such a current event, they also become an effective tool involved in the sponsorship activities. In respect of such meaning, it can be possible to qualify the World Cups that is taking part among the most excitement events of the world as a platform enabling the organizations to reach the potential and present customers through an effective communication tool as well as an effective concept towards the sponsorship activities.

Key Words: World Cup, Sport, Football, Sponsorship, Marketing Communication.

Uluslararası Futbol Federasyonu (Fédération Internationale de Football Association - FIFA) Başkanı Jules Rimet’in girişimleriyle ilk kez 1930 yılında düzenlenen ve o günden bu yana dünya gündemini meşgul eden Dünya Kupaları, futbol tarihinin en önemli etkinliklerindendir. Olimpiyat ile birlikte en önemli spor organizasyonları arasında yer alan Dünya Kupaları, günümüzde kapsamlı pazarlama iletişimi kampanyaları ile desteklenmekte ve kitlelerin yoğun ilgisini uyandırmaktadır. Her dört yılda bir dünyanın hayal gücünü esir alan ve izleyicilere büyük bir seyir keyfi vaad eden Dünya Kupaları, futbolun sadece futbol olmadığının en önemli kanıtı olarak değerlendirilebilmektedir. Dünya futbolunu örgütlü bir şekilde pazarlama ve kitlelere sunma temeline dayanan Dünya Kupaları’nın bu denli gündemde olması, sponsorluk faaliyetlerine yönelik etkili bir araç olarak kullanılmalarını beraberinde getirmektedir. Bu anlamıyla dünyanın en heyecan verici olayları arasında yer alan Dünya Kupaları’nı, örgütlerin farklı ve yoğun ilgi çeken bir kanal aracılığıyla mevcut ve potansiyel müşterilere ulaşmalarına olanak veren bir platform olarak nitelemek ve sponsorluk faaliyetlerine yönelik etkili bir açılım olarak ele almak mümkündür.

Anahtar Kelimeler: Dünya Kupası, Spor, Futbol, Sponsorluk, Pazarlama İletişimi.