The Journal of Academic Social Science Studies, ss.247-262, 2020 (Diğer Kurumların Hakemli Dergileri)
Grafik tasarımın önemli çalışma alanlarından biri logo tasarımıdır. İyi
bir logo tasarımı, kurum kimliğini özgün bir plastik dille, hedef kitlede
farkındalık oluşturacak biçimde simgeleme özelliğine sahip olmalı
ayrıca çeşitli kullanım alanlarında görsel ve anlatım özelliklerini
kaybetmeyecek biçimsel nitelikleri taşımalıdır. Ayrıca logo tasarımı
görsel kimliğin oluşturulması ve sürdürülebilirliğinin sağlanması
açısından en temel öğedir.
Kurumlar, hedef kitleleri üzerinde tanınabilirlik ve farkındalık
oluşturabilmek için logo tasarımlarına ihtiyaç duymaktadır. Bu durum
üniversiteler ve akademik birimleri olan fakülteler için de geçerlidir.
Bu bağlamda ilgili alan uzmanlarını yetiştiren tasarım ve sanat
fakültelerinin kendi logo tasarımlarını hazırlama ve seçme süreçleri ve
sahip oldukları logoların niteliği kurum kimliği açısından özel bir
önem taşımaktadır.
Bu çalışmada Türkiye’deki üniversitelerde bulunan tasarım ve sanat
eğitimi veren fakültelerin kendilerine ait logo tasarımlarına sahip olup
olmadıkları araştırılmış, logo tasarımına sahip olan fakültelerin
tasarımları grafiksel açıdan değerlendirilmiştir. Bu değerlendirme
sürecinde tasarımların kompozisyon kurgularındaki biçimsel yapı ve
bu biçimsel yapının oluşturduğu anlam katmanları incelenmiştir.
Tipografik unsurlar ele alınmış, renk kullanımları ve görsel
sadeleştirilmeler ile stilizasyonlar çözümlenmiştir. Tasarımların farklı
mecra ve baskı teknikliklerime göre uygulanabilirlikleri ele alınmıştır.
Fakültelerin logo tasarımlarında karşılaşılan olumlu ve olumsuz
durumlar ele alınarak, ilgili tasarımların genel ve özel anlatım
biçimleri üzerinde durulmuştur. Tasarımlarda kullanımı tercih edilen
ortak imgeler tespit edilmiştir. Ayrıca kültürel ve coğrafi özelliklere
göre farklılık gösteren imgeler üzerinde durulmuştur.
One of the important fields of graphic design is logo design. A good
logo design should be able to symbolize corporate identity in a unique
plastic language to create awareness for the target audience. Besides, it
should have stylistic qualities that will not lose visual expression
characteristics in various fields of use. Moreover, logo design is the
fundamental element in creating visual identity and ensuring its
sustainability.
Organizations need logo designs in order to create brand recognition
and awareness on their target audiences. This also applies to
universities and faculties with academic units. In this context, it is very
important for design and art faculties, which train experts in their
fields, to create and choose their own logo designs since this design
reflects corporate identity.
In this study, we investigated whether the faculties of Design and Art
Education in Turkish universities have their own logo designs, and we
evaluated the logo designs of these faculties graphically. In this
evaluation process, the stylistic structures of the designs in the
composition fictions and the connotations they create were
investigated. Typographic elements were discussed, and stylizations
were analyzed through use of color and visual simplifications.
Applicability of the designs according to different media and printing
techniques were emphasized. The positive and negative situations
encountered during faculties logo designs are discussed, and the
general and special expression styles of the related designs are
emphasized. Common images preferred for use in designs were
determined. Also, the images that differ according to the cultural and
geographical features were studied.