Özgün Baskıresim


Ercivan Zencirci D.

8. Egeart Sanat Günlerinin Ardından Miniprint Çalıştay İzlenimleri, Dizar Ercivan Zencirci, Editör, Ege Üniversitesi, İzmir, ss.1-9, 2020

  • Basım Tarihi: 2020
  • Yayınevi: Ege Üniversitesi
  • Basıldığı Şehir: İzmir
  • Sayfa Sayıları: ss.1-9
  • Editörler: Dizar Ercivan Zencirci, Editör

Özet

Baskı resim; yaratımı ve baskısı sanatçıya ait olan, genel olarak çukur, yüksek ve düz baskı serigrafi, vb. farklı geleneksel ve çağdaş baskı tekniklerinin kullanıldığı ve amacı çoğaltmaya dayanan resimler olarak tanımlanabilir. Güzel sanatlarda ilk kez 1972 yılında Mustafa Aslıer tarafından “Özgün Baskıresim” olarak ifade bulmuştur.

Tarihsel süreç içinde baskıresmin ortaya çıkış ve gelişimine baktığımızda, Paleolitik çağda, İspanya Altamira mağaralarında “el izi” baskılarının ilk baskı örnekleri olduğu görülür. M.S. 105 yılında Çin’de kağıdın bulunması, M.Ö. 868 yılında ilk kez ahşap kalıplarla kitap basımı ve matbaanın gelişimi bilginin yayılmasını sağlamıştır. Doğudan batıya yayılan baskı teknikleri, sanat tarihine bakıldığında sanatçıların resimlerini çoğaltabilmelerine ve sanatlarını yaygınlaştırmalarına olanak sağlayan ifade şekli olduğu gibi halkın resim sanatına ulaşmasında daha etkili olmuştur.

Günümüzde hızla gelişen ve kendini yenileyen teknoloji ile birlikte yaratıcılığı tetikleyen baskı teknikleri sanatçıları sürekli yeni ifade arayışlarına sevk etmiştir. Sanata da hizmet veren teknolojik gelişmeler, çeşitliliği arttırmakta ve sınırsızlaştırmaktadır. Sanatsal ifadedeki bu çeşitliliği günümüzde bienal, trienal gibi platformlarda takip edebiliyoruz. 8. EgeArt kapsamında düzenlenmiş olan Miniprint çalıştay ve sergisinde de küçük boyutta hazırlanmış baskıresimler ile sanatın globalleşmesi hedeflenmiştir.